בלוג

לוגו כאנביס

כָּאנְבִּיס

כתבות, סקירות, חוות דעת ועוד

בלוג

לוגו כאנביס

כָּאנְבִּיס

כתבות, סקירות, חוות דעת ועוד

זרעי קנאביס – מדריך למתחילים

זרעי קנאביס - מדריך למתחילים

זרעי קנאביס – מדריך למתחילים

מאמריםקנאביס 101

מספר המטופלים של קנאביס רפואי בישראל ממשיך לטפס ואיתו גם התסכול בקרב המטופלים בקנאביס אשר נוכח במצב שוק הקנאביס בשנת 2022. חלק נכבד מהמטופלים, בוודאי מטופלים מהאסדרה הישנה שבית המשפט העליון קבע כי הם אינם זכאים לקנאביס במחיר מופחת החל ממרץ 2022, פשוט אינם מצליחים לעמוד בעול הכלכלי של רכישת קנאביס כל חודש בבתי המרקחת המורשים למכירת קנאביס רפואי.

החלטת בגץ לגבי מטופלי האסדרה הישנה של משרד הבריאות
החלטת בגץ לגבי מטופלי האסדרה הישנה של משרד הבריאות

חלק מאותם מטופלים מתוסכלים החלו לגדל עציצי קנאביס (חשוב לציין, באופן לא חוקי) ולהתעניין בנושאים כגון האם חוקי לרכוש זרעים? איך יודעים מה טיבו של זרע הקנאביס? ושאלות נוספות שעולות מן הנושא. כדאי לדעת שצריך להיות סוג של מומחה בכל הקשור לזרעי קנאביס. את הידע הזה כדאי לצבור לפני שרוכשים זרעים, זאת על מנת להבטיח גידול מוצלח. אמנם יש לא מעט מדריכים המתארים כיצד להתחיל את תהליך הגידול או ההנבטה וכיצד להבטיח קציר שופע, אך אם אתם מחפשים מידע נוסף בנושא זרעי קנאביס, להלן המבוא של כאנביס לזרעי קנאביס. 

זרעי קנאביס

זרעי קנאביס 101 – הבסיס

זרע קנאביס, בסיסו הוא צמח הנמצא בשלב העוברי שלו. כמו בעלי חיים, צמחים מתרבים על ידי רבייה. התהליך למעשה אינו שונה לחלוטין מזה של בעלי חיים. על מנת לייצר זרע, הביצית של הצמח צריכה להיות מופרית על ידי אבקנים, בדומה לזרע. ברגע שהביצית מופרית על ידי האבקנים, נוצר זרע קנאביס. כמו עובר, זרע מכיל שפע של חומרים גנטים. בתוך אותו זרע קנאביס קטן (פחות מ-1 ס״מ)  נמצא עתידו של צמח הקנאביס. וכמו בעלי החיים, הגורל והתוצאה הסופית של הזרע תלויים כמעט לחלוטין באופן שבו נתייחס אליו כבר בשלבי ההתפתחות המוקדמים שלו. 

כאשר אנו ניגשים לחנות (בדרך כלל אונליין) המציעה זרעי קנאביס למכירה, קשה לנבא את אחוז ההנבטה ואת איכות הקנאביס. זרעי קנאביס המוצעים למכירה בחנויות זרעים איכותיות, יציגו על גבי האריזה מספרים מרשימים של 95% אחוזי הנבטה אך בהרבה מקרים האחוזים בפועל נמוכים יותר. כיצד נדע את איכות התוצרת מזרעי הקנאביס? ריכזנו עבורכם את כל מה שצריך לדעת על זרעי קאנביס, קנאביס זכר, קנאביס נקבה והנבטה של קנאביס.

בנקי זרעים
בנקי זרעים

כיצד לבדוק את איכות זרעי הקנאביס?

להלן 5 סימנים העשויים לעזור בזיהוי זרע קנאביס בריא וטוב:

  1. קליפה שלמה ללא סדקים – בחינת קליפת הזרע. זרעי קנאביס עם קליפה סדוקה עלולים לסבול מחדירה לא בריאה של לחות, אוויר או מזיקים. אלו עלולים בהתאם לפגוע בסיכויי ההצלחה של ההנבטה. על כן חשוב לוודא שקליפת זרעי הקנאביס תישאר שלמה ומלאה. 
  2. קליפה מבריקה – זרע קנאביס בריא יהיה בעל שכבה מבריקה,  מעין שעווה דקה העוטפת את זרע הקנאביס ומקנה לו מראה מבריק. 
  3. כתמים כהים – על זרעי קנאביס איכותיים יופיעו כתמים כהים המעטרים את הקליפה. צבעם של זרעי קנאביס בריאים צריך להיות כהה יחסית. זרעים בהירים מידי עלולים להיות לא מספיק בשלים או מפתוחים ועל כן ההנבטה תהיה חלשה או לא תתקיים בכלל.
  4. גודל הזרע – זרע קנאביס בשל ובריא יהיה בדרך כלל בעל מבנה אליפטי וגדול באופן ניכר מזרעים אחרים שטרם הבשילו.
זרעי קנאביס, תמונה מתוך אתר NY daily news
זרעי קנאביס, תמונה מתוך אתר NY daily news
  1. קליפה חזקה – רוב הקליפות העוטפות זרעי קנאביס בריאים, יהיו בעלות טקסטורה קשיחה, אך עם זאת עם גמישות מסוימת, כך שניתן ללחוץ את הזרע בעדינות מבלי שהוא יינזק. זרע קנאביס שנמעך בלחיצה קלה בין האצבעות יהיה ברוב המקרים זרע חלש וחסר תועלת. שיטה זו אמנם נותנת אינדיקציה טובה לחיוניות הזרע, אך היא בפירוש פחות מומלצת מהאופציות האחרות מאחר ועלולה לגרום לנזק בלתי הפיך לזרע.
  2. בשלות הזרע – יש לאפשר לזרעים להתבגר במלואם לפני השימוש, כדאי לשאול בחנות בני כמה הם ולבדוק עד כמה הם בשלים. 
  3. אחסון הזרעים – יש לאחסן את הזרעים במקום קריר וחשוך. אפשר להקפיא אותם מיד או להשתמש בהם תוך 12 חודשים. 
  4. הגנטיקה של זרעי קנאביס – ללא גנטיקה איכותית, הטוב ביותר שאפשר לקוות לו הוא צמח קנאביס ממוצע. על כן יש לקרוא קצת טרם הרכישה על גנטיקות או זני קנאביס ספציפיים ולחפש את הזרעים שלהם. 
אנטומיה של קנאביס

זרעי קנאביס – זרעי נקבה או זכר, מה עדיף?

כמו אצל בני האדם,  גם בצמח הקנאביס אפשר למצוא צמחים זכריים וצמחים נקביים, להם פעולות שונות וייעודים שונים. בקנאביס, הצמח הנקבי הוא המבוקש יותר, מכיוון שהוא זה שיוצר לנו את פרחי הקנאביס עשירי הטריכומות וקנבינואידים

זרעי קנאביס רגילים, ״חצי – חצי״, הנפוצים ביותר למעשה, הם זרעי קנאביס שמכילים כרומוזומים חצויים, כלומר זרע קנאביס שהוא חצי נקבה וחצי זכר. מן הסתם, זרעי קנאביס מסוג זה ינביטו סטטיסטית חצי זכרים, איתם ניתן לאבק את הצמח הנקבי וליצור כך זרעים נוספים והמשכיות, אך לא תפרחות קנאביס עשירות ב-THC או CBD. לכן, במידה ומשתמשים בזרעי “חצי חצי” רצוי לשתול מספר זרעים כדי להיות בטוחים שיש מספר צמחים נקביים, אך צריך לקחת בחשבון שכדאי מאוד להפריד בין הנקבות לזכרים כבר בשלב הראשוני של ההנבטה בכדי למנוע הפרייה של הנקבות.

צמח קנאביס זכרי ונקבי מתוך אתר newnormal420
צמח קנאביס זכרי ונקבי מתוך אתר newnormal420

סוג קנאביס או זרעי קנאביס נוספים הקיימים הם זרעים נקביים בלבד – זרעים אלו מתאימים למי שרוצה לגדל קנאביס לתפרחות ופרחים או שמנים בלבד. הזרעים הנקביים הפכו ללהיט גדול בשנים האחרונות. זרעי קנאביס נקביים מיוצרים על ידי גרימת מצב הרמפרודיטה (דו-מיני) בצמח נקבה. אפשר לעשות זאת באמצעות ריסוס חומצה ג’יברלית או תמיסת כסף קולואידית. למעשה זה שימוש באבקה ‘זכרית’ מצמח הרמפרודיטה כדי להפרות פרח נקבי. כתוצאה מכך, מתקבלים צמחים שהם הרמפרודיטים (דו-מיניים) או נקבות, אך לעולם לא זכרים. בתנאים הנכונים, זני קנאביס שהפכו לנקביים יכולים לקבל התנגדות נגד הפיכתם להרמפרודיטים. זה אומר שהזרעים מובטחים לצמוח לצמחים נקבים. זהו תהליך שחוסך למגדלים מסחריים הרבה מאוד זמן וכסף.

צמח קנאביס דו-מיני, הרמפרודיט

זרעי קנאביס אוטומטיים

אם אי פעם ניסיתם לגדל קנאביס, ודאי סיפרו לכם שאתם חייבים תנאים מיוחדים, הקמת חממה, מתן שעות רבות של אור שמש טבעי, השקיות מיוחדות, ועוד (במה שמכונה לעיתים “הידרופוניקה“). למזלנו, המחקר הרפואי והאגרונומי בקנאביס התפתח רבות, והתפתחו סוגי זרעי קנאביס חדשים ומיוחדים הזקוקים לתנאים פחות נוקשים על מנת לגדול ולהפוך לצמחי קנאביס מניבי פרחים. זרעים אלו יכולים לגדול גם ללא 12 שעות שמש ישירה, ויגדלו גם בבית וגם מחוצה לו. זהו למעשה זן חדש ומהונדס של קנאביס. זן זה נוח יותר לשימוש גם בגידול ביתי פרטי. רוב זני הקנאביס האוטומטיים יהיו מוכנים לקצירה תוך 10 שבועות משתילת הצמח באדמה. לכן זרעים אלו מתאימים את עצמם לתנאים וגדלים על אף תנאי גידול לא אידיאליים.

זרעי קנאביס אוטומטיים, תמונה מתוך אתר Royal Queen Seeds
זרעי קנאביס אוטומטיים, תמונה מתוך אתר Royal Queen Seeds

איך להנביט זרעי קנאביס?

ֿלפני ששותלים את הזרעים, צריך להנביט אותם. מהי נביטה? נביטה היא בעצם תהליך בו מפרים זרעים. האנזימים שבזרעים מופעלים ומוכנים לגדול. כאשר זרע נובט בצורה נכונה ומלאה, שורש יוצא מקליפת הזרע.

אז איך מנביטים את זרעי הקנאביס? ישנן כמה שיטות להנבטה, אך הקלה שבהן היא שיטת מגבת הנייר. יש לשים את הזרעים בין שתי מגבות נייר לחות על גבי משטח שטוח, כמו מגש, ולשמור אותם על גבי משטח חמים. השורש אמור לפרוץ את הזרע תוך מספר ימים בלבד. אם שורש לא מופיע בזמן הצפוי, ייתכן שצריך להשאיר אותו במים למשך יום או יותר, זה יעזור לרכך את החלק החיצוני של הקליפה ויקל על יציאת השורש.

איך להנביט קנאביס, תמונה מתוך אתר Herb.co
איך להנביט קנאביס, תמונה מתוך אתר Herb.co

האם זרעי קנאביס חוקיים בישראל?

אוקיי, אז עכשיו אנחנו יודעים את היסודות של הזרעים ואיך להתחיל את תהליך השתילה. עכשיו צריך לקנות כמה זרעים. אבל איפה? בישראל, תחת פקודת הסמים המסוכנים, כל חלק בצמח הקנאביס, כולל זרעיו, אינו חוקי לגידול, רכישה או צריכה ובישראל לא קיימות חנויות זרעים או בנקי זרעים. מטופלי הקנאביס הרפואי רשאים לרכוש ולצרוך אך ורק מה שמופיע להם ברישיון הקנאביס הרפואי שלהם ותו לא.

גם רכישת זרעי קנאביס באינטרנט ושליחתם לישראל הוא אינו מותר בחוק וחשוב לציין זאת. אם זאת, יש אנשים שלוקחים את הסיכון ומזמינים מחנויות זרעים או בנקי זרעים אונליין

סוגי קנאביס על פי זרעי קנאביס

כיצד יודעים מהו סוג הצמח שנקבל לאחר ההנבטה והגידול? ולבסוף איזו תפרחת נקבל, אינדיקה או סאטיבה? או אולי היברידי?

אינדיקה סאטיבה

זרעי אינדיקה – הם סוג זרע קנאביס שייתן לנו השפעה מרגיעה על הגוף, מה שיעזור לדוגמא לחולים בפוסט טראומה, הפרעות שינה ובבעיות פסיכולוגיות נוספות. הזרע עושה זאת בהיותו מכיל ברובו את החומר הפעיל THC, שהוא קנבינואיד בעל תרומה משמעותית ורבה גם למקרים של פרכוסים, בעיות עור ואף נתגלה במספר מחקרים רפואיים כי הוא משמיד תאים סרטניים ביעילות מרשימה.

זרעי סאטיבה – גם הם סוג זרע קנאביס, כזה שנותן לגוף הרגשה חזקה ועוצמתית ולא מעייפת כמו שלעיתים קורה בזרעי האינדיקה. בנוסף לכך, יש לו תכונות טובות רבות מבחינה רפואית – זהו חומר פעיל המועיל מאוד במקרי פרכוסים, פרקינסון, התכווצויות שרירים, ירידה בכאב ועוד.

זרעים היברידיים – כדי לנצל את התכונות הטובות של שני הזנים, רוב המחקר הרפואי כיום מתבסס על הכלאות בין סאטיבה לאינדיקה. המטרה של הכלאת זנים אלו היא ליצור צמח קנאביס חזק, עמיד ואיכותי יותר, ובמקביל למנוע את תופעות הלוואי שלעיתים יש בקנאביס. על כן, רוב הזרעים שאפשר למצוא בשוק הם זנים שמהווים הכלאה של אינדיקה וסאטיבה, על מנת ליצור צמח איכותי יותר.

כפי שראיתם, סוגי זרעי צמח הקנאביס הם רבים מאוד, ומשתנים לפי סוג ואופן הגידול, וכמובן לפי סוג התוצרת. 

כאנביס – פלטפורמה דיגיטלית לאיתור והזמנה באיסוף עצמי או משלוח של קנאביס רפואי מכל בתי המרקחת המורשים לנפק קאנביס על פי משרד הבריאות. כאנביס מאפשרת הנגשת מידע, ממשק ידידותי ונוח למטופל, כמו כן אפשרות לחיפוש מלאי קנאביס רפואי מכל בתי מרקחת בארץ, עם כל התוצאות במקום אחד, כולל: השוואות מחירים של קנאביס רפואי בין בתי המרקחת השונים, חיפוש אצווה, ובנוסף אזור של מבצעים והנחות של כל הזנים הקיימים במלאיי בתי המרקחת בשוק הקנאביס הרפואי ובישראל בכלל בכל רגע נתון. כאנביס החלה כמאגר מידע של קנאביס רפואי וכיום היא הפלטפורמה הטכנולוגית המובילה להזמנה ואיתור של קנאביס רפואי בישראל המשרתתת אלפי מטופלים ועשרות בתי מרקחת המנפקים ומשנעים קנאביס רפואי ברחבי ישראל. 

🍀מוזמנים לאתר שלנו www.cannbis.co.il לחיפוש זנים, הזמנות, איסוף עצמי ומשלוחים

🍀בנוסף מוזמנים להירשם לניוזלטר שלנו ולהישאר תמיד מעודכנים בחדשות האחרונות

לוגו כאנביס

זרעי קנאביס

כאנביס

מאמרי כאנביס

מאמרי קנאביס

מאמרים

מטופלי קנאביס רפואי

קנאביס 101

קנאביס רפואי


כתבות נוספות

עדכוני קנאביס רפואי תפרחות ושמני קנאביס רפואי, סיכום השבוע שהיה

עדכוני קנאביס רפואי תפרחות ושמני קנאביס רפואי, סיכום השבוע שהיה 26.1.23

דירוג זניםחיפוש זנים

מנגישים למטופלי הקנאביס הרפואי בישראל את כל עדכוני הזנים במלאיי בתי המרקחת מהשבוע שחלף. זנים בקרוב במלאי טיקי רייןTiki RainT20/C424%גידול אינדור קנדי, Wagnersיבוא חברת IMCלהתראה אוטומטית כשהזן יגיע לבתי המרקחת…

סקירת זן קנאביס רפואי טיקי ריין – סאטיבה קנדית חדשה מבית Wagners

🍀 סקירת זן קנאביס רפואי טיקי ריין – זן קנדי חדש בגידול אינדור מבית Wagners

סקירת זןתפרחות

טיקי ריין Tiki Rain תפרחת קנאביס רפואי עתירת THC מסוג סאטיבה בקטגוריית T20/C4, גידול אינדור קנדי של המותג Wagners, יבוא של חברת IMC, בקרוב בבתי המרקחת השונים ברחבי הארץ. טיקי…

כל הזכויות שמורות כאנביס 2024 ©

|

אודות כאנביס

אתר כאנביס מרכז מלאי קנאביס רפואי מכל בתי המרקחת בארץ ומציע שירותי איתור מלאי, הזמנת קנאביס רפואי, משלוחים ואיסוף עצמי, התראות על זמינות מלאי קנאביס בבתי מרקחת ועוד.

האתר פותח על ידי מטופלים עבור מטופלים ומייצג תמונה עדכנית 24/7 של מלאי הקנאביס הרפואי בארץ. בפלטפורמה תמצאו בתי מרקחת פרטיים כגון אורנים פארם בירושליים, ובית המרקחת גבעול בתל אביב; בתי מרקחת מרשת ש.ר.מ. כגון הנגב בבאר שבע וישראל ביהוד; וכמובן סניפי סופר פארם כמו גדרה, רמת ישי, גן יבנה ורבים נוספים המורשים לנפק קנאביס רפואי.

מעבר לקטלוג הנרחב, האתר עוזר לאתר זנים במחירים מוזלים, לחפש זני קנאביס בקטגוריות השונות (T20/C4, T15/C3 ועוד), לחתוך לפי סוג זן (סאטיבה, אינדיקה או היברידי), להשוות מחירים ואחוזי אצווה, לתת משוב וחוות דעת, ומרכז מידע רב על שוק הקנאביס הרפואי בארץ ובעולם.